25 januari 2021

Andliga sånger med text ifrån Psaltaren

Denna lista med sångexempel och inspiration är sammanställd av Rickard & Jenny Carlsson:

1. Psaltaren 119: 105 Ditt ord är en lykta för min fot, ett ljus på min stig. 

Psaltaren 119:160 (SFB15) Summan av ditt ord är sanning. Dina rättfärdiga domar är eviga. 

Sång: Ditt ord är mina fötters lykta och ljuset på min stig – Summan av Guds ord är sanning

Ditt ord är mina fötter lykta – Lars Mörlid/Peter Sandwall


2. Psaltaren 63:4-5 (SFB15) Din nåd är bättre än liv, därför ska mina läppar prisa dig. Jag ska lova dig så länge jag lever, i ditt namn ska jag lyfta mina händer.

Sång: O Gud din nåd är bättre än liv – jag vill dig prisa

 

3. Ps 68:20 Lovad är Herren! Dag efter dag bär han oss, Gud är vår frälsning. Sela

Sång: Lovad vare Herren

 

4. Psaltaren 42:2 Som hjorten längtar till bäckens vatten, så längtar jag till dig, o Gud.

 Sång: Som hjorten efter vatten (Artur Eriksson)

Som hjorten (As the deer)

 

5. Psaltaren 36:8-10 Hur dyrbar är inte din nåd, o Gud! Människors barn har sin tillflykt i dina vingars skugga. 10 Ty hos dig är livets källa, i ditt ljus ser vi ljus.

Sång: Din nåd är dyrbar o Gud (Bengt Johansson)

 

6. Psaltaren 62:2 Bara hos Gud finner jag ro, från honom kommer min räddning.

Sång: Bara i Dig

 

7. Psaltaren 107:1 Tacka Herren, ty han är god, evigt varar hans nåd.

Sång: Tacka Herren ty han är god (Taize)

 

8. Psaltaren 118:14 (SFB15) Herren är min styrka och min lovsång, han blev min frälsning.

Sång: Herren är min starkhet och min lovsång

 

9. Psaltaren 118:24 (SFB15) Detta är dagen som Herren har gjort, låt oss jubla och glädjas i dag!

Sång: Detta är dagen

 

10. Psaltaren 40:2 (SFB15) 2-4  Jag väntade och väntade på Herren, och han böjde sig till mig och hörde mitt rop. Han drog mig upp ur fördärvets grop, upp ur den djupa dyn. Han ställde mina fötter på klippan och gjorde mina steg fasta, han lade en ny sång i min mun, en lovsång till vår Gud. Många ska se det och frukta och förtrösta på Herren.

Sång: Han lade en ny sång i min mun en ny sång, en lovsång till vår Gud.

 

11. Psaltaren 139:5 (SFB15) Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand.

Sång: Du omsluter mig (Märta Svensson)

 

12. Psaltaren 97:9 (SFB15) för du, Herre, är den Högste över hela jorden, högt upphöjd över alla gudar.

Sång: Du är den högste

 

13.  Psaltaren 144:9 (SFB15) Gud, jag vill sjunga en ny sång till dig, sjunga ditt lov till tiosträngad lyra,

Sång: Jag vill sjunga en ny sång till dig

 

14. Psaltaren 45:2 (SFB15) Mitt hjärta flödar över av sköna ord, jag säger: Min sång gäller en kung. Min tunga är en snabb skrivares penna.

Sång: Min dikt gäller en Konung (Carola)

 

15. Psaltaren 34:9 (SFB15) Smaka och se att Herren är god! Salig är den som flyr till honom.

Sång: Smaka och se (Bent Johansson)

 

16. Psaltaren 110:3 (SFB15) Villigt kommer ditt folk när du samlar din här. I helig skrud kommer din ungdom till dig, som dagg ur morgonrodnadens sköte.

Sång: Villigt kommer ditt folk

 

17. Psaltaren 28:7 (SFB15) Herren är min styrka och min sköld. På honom litar mitt hjärta, jag får hjälp och mitt hjärta jublar. Honom vill jag tacka med min sång.

Sång: Du gud är min styrka och sköld – Det är därför mitt hjärta jublar

 

18. Psaltaren 8:4-5  När jag ser din himmel, dina fingrars verk, månen och stjärnorna som du har skapat – vad är då en människa att du tänker på henne, en människoson att du tar hand om honom?

Sång: När jag ser din himmel (Hela kyrkan sjunger)

När jag ser din himmel (Eric Tilling)

 

19. Ps 23 Herren är min herde mig ska intet fattas

Sång: Herren är min herde (Märta Svensson)

 

20. Ps 51:12 Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta och ge mig på nytt en frimodig ande.

Sång: Skapa i mig Gud ett renat hjärta (Bengt Johansson)

 

21. Ps 89:16 Saligt är det folk som vet vad jubel är de som vandrar i ditt ljus o Herre I ditt namn de fröjdar sig.

Sång: Saligt är det folk (Bengt Johansson)

 

22. Ps 92: 1-6 Det är gott att tacka herren och att lovsjunga ditt namn…

 Sång: Det är gott att tacka Herren

 

23. Ps 121: 1-3 Jag lyfter mina ögon upp till bergen…

Sång: Jag lyfter mina ögon (körsång)

Jag lyfter mina ögon

 

24. Ps 46:11-12 Bli stilla och besinna att jag är Gud

Sång: Be still and behold (Frank Ådahl)




 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Rickards Pep-talk Snurra 3